Discuta cu prietenii tai pe forum click aici
Fiziologie/Anatomie, Antrenamente, Recuperare, Nutritie
Intreaba specialistul
Priza pentru un spate mai LAT

/2011/207-tractiuni.jpg

Care priza este mai buna?

   Tractiunile pot fi facute in mai multe variatii: cu priza larga, la piept; supinatie, priza medie cu palmele spre corp; priza ingusta cu maner in V; priza neutra, medie, cu palmele privindu-se; cu priza larga la ceafa. Multi culturisti le fac pe toate crezand ca fiecare tinteste o anumita portiune a spatelui.

   Un nou studiu a examinat aceste variatii ale tractiunilor pentru a vedea care dintre ele lucreaza mai bine marele dorsal. 10 barbati sanatosi, cu varste cuprinse intre 18 si 50 de ani, cu cel putin un an experienta de antrenamente, au efectuat exercitiile cu electrozi atasati pe marele dorsal si care inregistrau activitatea electrico-musculara la un electromiograf.

   Tractiunile cu priza larga la piept s-au dovedit cele mai eficiente. Era de asteptat daca ne gandim ca principala actiune a marelui dorsal este de a aduce bratele in jos si in spate. Variatiile cu priza ingusta au aratat activitate considerabila si in piept si deltoizii posteriori.

   In schimb, tractiunile cu priza larga la ceafa nu numai ca lucrau marele dorsal mult mai slab decat varianta la piept, ele pozitionau umerii intr-o situatie periculoasa, in partea de jos a miscarii, cand bara atingea ceafa. De aceea, nu avem de ce sa facem aceasta varianta, pentru ca nu lucreaza cum trebuie spatele. Pe de alta parte, din cauza ca toate celelalte variatii lucreaza diferite zone ale spatelui si umerilor, toate trebuiesc incluse, prin rotatie, la antrenamentul spatelui.

Alexandru Bolborici
dupa Ironman

articol aparut in revista Culturism&Fitness nr. 207 (4/2010)