Discuta cu prietenii tai pe forum click aici
Fiziologie/Anatomie, Antrenamente, Recuperare, Nutritie
Intreaba specialistul
Legislate antidoping (2)

/2010 articole/204-legislatie-antidoping-1.jpg

Daniel Oprea
campion balcaic

   In acest numar al revistei voi continua sa prezint acele elemente de legislatie antidoping, pe care toti cei implicati in activitatea sportiva de performanta si competitionala ar trebui sa le cunoasca. Si daca tot am vorbit despre cunoasterea legii, tin sa precizez ca un vechi, dar actual principiu de drept spune ca „nimeni nu se poate apara invocand necunoasterea legii (nemo ignorare legem censetur)”. Ca atare, consider ca este de datoria fiecaruia dintre cei interesati sa isi improspateze in mod constant cunostintele referitoare la normele care reglementeaza aceasta problematica.
   Dupa cum spuneam si in numarul trecut, sediul materiei privind activitatea antidoping se gaseste in Legea 227/2006 privind prevenirea si combaterea dopajului in sport.
Legea prevede ca Agentia Nationala Antidoping (ANAD) publica Lista interzisa, in conformitate cu cea a Agentiei Mondiale Antidoping, care se aproba prin ordin al Presedintelui Agentiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. De asemenea, Agentia va revizui Lista interzisa ori de cate ori vor aparea modificari in lista publicata de Agentia Mondiala Antidoping.
   In ceea ce priveste aplicarea „scutirilor pentru uz terapeutic”, agentia asigura aplicarea procedurii de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic pentru sportivii de nivel national, la solicitarea scrisa a acestora, in conformitate cu procedura descrisa in Standardul international de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic (SUT) al Agentiei Mondiale Antidoping.
   Agentia va raporta Agentiei Mondiale Antidoping scutirile pentru uz terapeutic acordate sportivilor de nivel national, care sunt inscrisi in lotul sau de testare inregistrat.
   Sportivii de nivel international au obligatia de a comunica Agentiei solicitarile de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic.
   Asistenta medicala a sportivilor se realizeaza astfel:
   Medicii si asistentii medicali trebuie sa acorde o atentie deosebita tratamentului medical aplicat sportivilor si sa respecte urmatoarele reguli:
   a) sa nu recomande, sa nu prescrie si sa nu administreze medicamente ce au in compozitie substante interzise, atunci cand acestea pot fi inlocuite cu altele care nu contin astfel de substante;
   b) sa nu recomande, sa nu prescrie sau sa nu colaboreze la utilizarea unor metode interzise care sunt incluse pe lista interzisa;
   c) sa previna folosirea de catre sportivi a substantelor si/sau a metodelor interzise;
   d) sa informeze sportivii si federatiile sportive nationale responsabile asupra medicatiei administrate, a compozitiei si efectelor asupra organismului;
   e) sa informeze federatia sportiva nationala responsabila, precum si Agentia in cazul in care suspecteaza un sportiv ca ar folosi substante si/sau metode interzise, pentru ca acesta sa fie supus unor testari-tinta.
   Sportivul de nivel national sau international are obligatia sa isi precizeze calitatea la orice consultatie medicala, de orice natura.
  Controlul doping se efectueaza de catre Agentie, din proprie initiativa, sau poate fi solicitat acesteia de catre diverse institutii sau organisme care au acest drept, potrivit legii.
   In cazul sesizarilor de urgenta, Presedintele Agentiei poate sa dispuna efectuarea unui control doping.
   Sportivul participant la o competitie sportiva este obligat sa se supuna controlului doping, in conformitate cu prevederile legii.
   Testarile-tinta si cele in afara competitiei pot fi efectuate oricand, fara aviz prealabil, la cea mai apropiata statie de control doping, la locurile de cazare a sportivului in perioada de pregatire, in toate locurile si incintele in care se desfasoara activitati fizice si sportive sau la domiciliul sportivului, iar acesta are obligatia sa se supuna acestor testari.
   Raspunderea privind recoltarea si transportarea probelor la laborator apartine Agentiei.
   Rezultatul analizei de laborator este emis sub forma unui buletin de analiza ce se comunica Presedintelui Agentiei.
   In cazul unui rezultat pozitiv, Agentia verifica daca a survenit una dintre urmatoarele situatii:
   a) a fost acordata sau urmeaza sa fie acordata o scutire pentru uz terapeutic;
   b) exista o suspiciune cu privire la incalcarea prevederilor Standardului international pentru testare sau a Standardului international pentru laboratoare, care sa infirme validitatea rezultatului pozitiv constatat.
   Daca verificarea nu evidentiaza una dintre situatiile prevazute mai sus, Agentia informeaza sportivul in cauza si federatia sportiva nationala responsabila, Ministerul Tineretului si Sportului, Comitetul Olimpic si Sportiv Roman, federatia internationala responsabila si Agentia Mondiala Antidoping asupra:
   a) rezultatului constatat;
   b) reglementarii antidoping incalcate;
   c) dreptului sportivului de a cere contraexpertiza, datei si locului efectuarii acesteia;
   d) drepturilor sportivului.
   In cazul unui rezultat atipic, Agentia verifica daca a survenit una dintre urmatoarele situatii:
   a) a fost acordata o scutire pentru uz terapeutic;
   b) exista o suspiciune cu privire la incalcarea prevederilor Standardului international pentru testare sau a Standardului international pentru laboratoare, care sa infirme validitatea rezultatului atipic constatat.
    Daca verificarea nu evidentiaza una dintre situatiile prevazute mai sus, Agentia efectueaza investigatiile ulterioare necesare, potrivit prevederilor Standardului international pentru laboratoare, pentru a stabili daca rezultatul atipic va fi inaintat sau nu drept un rezultat pozitiv.
   Dupa incheierea investigatiilor, Agentia informeaza sportivul in cauza si federatia sportiva nationala responsabila, daca rezultatul atipic va fi inaintat drept un rezultat pozitiv sau nu.
   Agentia nu are obligatia de a informa despre un rezultat atipic pana la incheierea investigatiilor si luarea deciziei de a inainta rezultatul atipic drept un rezultat pozitiv, cu exceptia urmatoarelor situatii:
   a) daca Agentia stabileste ca efectuarea contraexpertizei este necesara inainte de incheierea investigatiilor, situatie in care decide efectuarea acesteia dupa informarea sportivului cu privire la rezultatul atipic constatat;
   b) daca Agentia primeste o solicitare in acest sens, fie din partea unui organizator al unui eveniment sportiv major, cu putin timp inaintea unei manifestari sportive internationale, fie din partea unei organizatii sportive care are responsabilitatea de a respecta un termen-limita pentru selectionarea membrilor unei echipe pentru o manifestare sportiva internationala, numai dupa informarea sportivului cu privire la rezultatul atipic constatat.
   In cazul incalcarilor reglementarilor antidoping care nu presupun analiza de probe biologice (ex. detinerea de substante si/sau de metode interzise), Agentia verifica circumstantele in care a fost savarsita posibila incalcare a reglementarilor antidoping si informeaza sportivul sau persoana in cauza, federatia sportiva nationala responsabila, Ministerul Tineretului si Sportului, asupra reglementarii antidoping incalcate precum si asupra drepturilor sportivului sau persoanei invinuite pe parcursul desfasurarii procedurii de audiere.
   Sportivul are urmatoarele drepturi:
   a) de a cere contraexpertiza sau, in cazul in care renunta, sa dea o declaratie scrisa in acest sens;
   b) de a fi prezent personal sau prin reprezentant la contraexpertiza, daca aceasta este solicitata;
   c) de a solicita copii ale documentatiei de laborator pentru proba sa.
   Comisia de audiere a sportivilor si a personalului asistent al sportivilor care au incalcat reglementarile antidoping organizeaza o procedura de audiere pentru sportivul sau personalul asistent al acestuia, invinuit de incalcari ale reglementarilor antidoping.
   Procedura de audiere se desfasoara cu respectarea urmatoarelor principii:
   a) organizarea audierii intr-un interval de timp rezonabil;
   b) o comisie de audiere echitabila si impartiala;
   c) dreptul de a fi reprezentat pe cheltuiala persoanei;
   d) dreptul de a fi informat corect si la timp despre invinuirea adusa de incalcare a reglementarilor antidoping;
   e) dreptul de a se apara in fata invinuirii aduse de incalcare a reglementarilor antidoping si fata de consecintele decurgand din aceasta;
   f) dreptul fiecarei parti de a prezenta probe, de a chema si interoga martori, acceptarea marturiei sub forma declaratiei scrise fiind la latitudinea Comisiei de audiere a sportivilor si a personalului asistent al sportivilor care au incalcat reglementarile antidoping;
   g) dreptul la o decizie in forma scrisa, motivata, datata si comunicata intr-un timp rezonabil.
   Audierea se va desfasura cu celeritate, fara a depasi 3 luni de la incheierea procesului de gestionare a rezultatelor.
   Presedintele Agentiei poate decide organizarea unei proceduri de audiere in regim de urgenta, atunci cand imprejurarile o cer.
   Avand in vedere amploarea problematicii, voi continua in numarul viitor al revistei  prezentarea elementelor de legislatie antidoping.

articol aparut in revista Culturism&Fitness nr. 205(2/2010)