Discuta cu prietenii tai pe forum click aici
Fiziologie/Anatomie, Antrenamente, Recuperare, Nutritie
Intreaba specialistul
Batonul proteic, utilitate sau moft?

/2010 articole/204-batonul-proteic.jpg

Prof. Cristian Neagu

   In Romania ultimilor ani, batonul proteic a aparut ca mod de alimentatie pe scara larga, nu este numai un supliment pentru sportivi. Daca la inceputuri batonul proteic a fost folosit de astronauti si ulterior de sportivii care trebuiau sa manance des, oferind corpului o cantitate crescuta de proteine, in anul 2010 batonul proteic este cunoscut si de copii, el fiind utilizat pe scara larga de toate segmentele populatiei.
   Intr-o societate in continua modificare, avem masini din ce in ce mai rapide, gadget-uri care ne usureaza orientarea, munca etc., se impunea si aparitia unor mijloace mai avansate de hranire. As indrazni sa afirm ca batonul proteic este doar un pas catre aceasta hranire, insa ar fi necesare niste explicatii, gen instructiuni de folosire.
   Daca in directia slabirii, batoanele sunt clar concepute ca formula si 90% din discutii in massmedia sunt pe acest subiect, consider oportun sa detaliez putin utilizarea batonului proteic folosit de cei care vor ori sa inlocuiasca o masa, ori sa castige niste masa musculara. Daca in cazul batonului de slabit predomina nivelul scazut al caloriilor, in acest caz, excesul de calorii si de proteine in special, este o conditie necesara pe care toti cei care vor crestere in masa musculara si in greutate trebuie sa o indeplineasca.
   Multi dintre cei care acceseaza forumul de consultanta  nu doresc sa slabeasca, ci sa castige o greutate cat mai aproape de normal sau sa acumuleze masa musculara. Majoritatea intrebarilor despre batonul proteic se compun din doua aspecte: ce fel de baton si cand ar fi momentele cele mai indicate ale zilei sa consume aceste batoane.
   Se stie ca daca vrem slabire, carbohidratii trebuie consumati in prima parte a zilei, insa in cazul cresterii corporale acestia sunt esentiali in anumite momente.
   Primul moment este masa de dupa somn, cand corpul e golit de rezerve (folosite pe timpul somnului pentru refacere etc.), apoi masa de dinaintea antrenamentului. „Decat sa nu mananci nimic inainte de efort, mai bine nu te antrenezi”, spunea Peter Hensel, un multiplu campion mondial german. In cazul in care nu aveti timp sa lauti masa de dinaintea antrenamentului, va recomand un baton hiperproteic alaturi de unul cu continut mare in carbohidrati (eventual care sa contina fulgi de cereale), pentru ca altfel veti simti o acuta lipsa de energie, iar muschii nu vor da randamentul asteptat, copul sesizand lipsa calorica va deveni apatic si antrenamentul va fi unul ratat.
   Masa de dupa antrenament se stie deja din ce trebuie sa fie compusa (carbo cu absorbtie rapida si proteina la fel), ea avand dublu rol: de refacere a rezervelor energetice si a tesutului muscular distrus in timpul antrenamentelor. Daca la masa anterioara antrenamentului, recomandam doua batoane, aici, daca exista shake proteic, se recomanda batonul cu carbohidrati, apoi shake-ul. Daca nu exista shake, va trebui sa se consume minimum un baton cu carbohidrati+apa, apoi doua batoane hiperproteice.
   Aceste momente, relatate mai sus, sunt punctele critice in care decat sa nu mancam, din lipsa timpului, este esential sa folosim batonul proteic sau cel cu carbohidrati ca sa nu cream probleme corpului si sa nu perturbam procesul de crestere propus.
   In cazul batoanelor cu creatina, ele vor fi consumate exact dupa schema de administrare a creatinei, dimineata, la pranz si seara, fara exceptii, pentru a mentine constant efectul anabolic al acestui aminoacid. Daca considerati ca ati consumat putine calorii la o masa sau prea putine proteine, nu ezitati sa consumati la sfarsitul mesei, in loc de desert, 1-2 batoane.
   Atentie! Cititi mereu compozi- tia batonului si, in functie de continutul alimentelor consumate la masa, suplimentati carbohidratii sau proteinele ca sa obtineti numarul corect de calorii propus zilnic.
   Sfat: daca suplimentati mai mult de doua mese/zi cu batoane, tineti cont si de cantitatea de fibre consumata, care trebuie sa asigure tranzitul intestinal si beti minimum 2 litri de lichid pe zi.

articol aparut in revista Culturism&Fitness nr. 204(1/2010)