Discuta cu prietenii tai pe forum click aici
Fiziologie/Anatomie, Antrenamente, Recuperare, Nutritie
Intreaba specialistul
Culturism, nutritie, suplimente

/2010 articole/204_culturism-Florin-Uceanu.jpg

Florin Uceanu
18 titluri de campion national

   Antrenamentul cu greutati este esential pentru stimularea cresterii musculare, dar stiti ce vine pe locul 2, la distanta foarte mica? Nutritia specializata.
   Vasta majoritate a fotbalistilor, atletilor, boxerilor etc. mananca pentru a performa si, daca sunt isteti, pentru a fi sanatosi si a evita bolile degenerative.
   Culturistii mananca pentru a arata bine. Aruncatorii de disc, de ciocan, halterofilii, luptatorii de categorie mare etc. nu tin cont de ce mananca, mult sa fie. Am auzit de unii halterofili care mananca 20 de oua pe zi plus o gramada de carne cu grasime. Asta poate duce la boli degenerative la batranete: obezitate, hipertensiune, boli de inima, diabet etc.
   Intrebarea este: oare muschii functionali prezinta vreun avantaj fata de muschii lucrati pentru a arata bine? Probabil ca putin din amandoua variantele sunt de dorit sau cel putin invidiate de multi.
   Din fericire pentru noi, faptul ca vrem ca muschii sa fie clar vizibili, prezinta avantaje secundare clare fata de cei care vor doar forta si masa musculara mare, pentru a putea arunca cat mai departe sau a ridica cat mai mult, fara sa conteze cata grasime au pe abdomen. Vedeti voi, nu poti sa ai patratele pe abdomen daca mananci grasimi si/sau carbohidrati in exces.
   Pe de alta parte, nu poti sa fii deficient in micro si macro nutrienti si sa performezi in ridicarea greutatilor. De aceea orice culturist serios ia suplimente cu vitamine si minerale, suplimente cu grasimi esentiale, gen ulei de peste sau combinatii de Omega 3,6,9.
   Dintre toate suplimentele, cele mai utilizate de catre culturisti sunt, fara indoiala, concenratele proteice. Eu unul nu plec, spre exemplu, niciodata la antrenament fara shake-ul de Ideal Protein. Nici un culturist serios nu se gandeste la o friptura buna dupa antrenament, ci la un concentrat proteic bun.
   Din moment ce exact de asta ai nevoie in cantitati mai mari in alimentatie, daca tragi de fiare si vrei muschi mai mari si mai puternici, exact asta trebuie sa consumi in plus, iar alimentele uzuale, precum carnea, lactatele sau ouale, pot veni impreuna cu grasimi daunatoare si exces de colesterol. In plus, o cantitate mare de alimente poate supraincarca sistemul digestiv si aduce si o gramada de calorii in plus, ceea ce duce la ingrasare. Exista o tendinta a doctorilor care apar la TV sa spuna ca mancarea naturala e cea mai buna si singura de care avem nevoie. Nu e valabil. Daca ai putina logica, iti dai seama ca, daca nu ai propria gradina, nu ai cum sa mananci fructe si legume proaspete crescute fara ingrasaminte chimice. Trebuie sa-ti suplimentezi dieta cu vitamine si minerale daca tii un regim strict si nu vrei sa dezvolti deficiente grave.
   Culturismul, ca orice sport in general, se presupune ca e practicat pentru a mari starea de bine, sanatatea, forta, vigoarea etc. Ei bine, eu cred ca, practicand culturismul natural, aderand la nutritia acestui sport si folosind inteligent suplimentele nutritive specifice, voi avea o viata mai lunga, voi fi mai puternic, mai viguros, pe toata durata vietii.
   Deja cei de varsta mea, care vin pe la emisiuni TV si repeta sloganul „cat mai multe fructe si legume” (ceea ce e o mare prostie, pentru ca fructele si legumele duc la obezitate daca sunt consumate in exces) sunt intr-o forma fizica deplorabila pentru standardele din sportul nostru. Estimeza ca, peste 10 ani, diferenta o sa fie si mai coplesitoare.
   Daca vreti si voi sa trageti lozul castigator, mergeti la sala. Folositi inteligent suplimentele nutritive, studiati stiinta nutritiei, educati-va mintea si lasati-va ghidati de logica, nu de sabloane.

articol aparut in revista Culturism&Fitness nr. 204(1/2010