Discuta cu prietenii tai pe forum click aici
Fiziologie/Anatomie, Antrenamente, Recuperare, Nutritie
Intreaba specialistul
HMB: Functioneaza sau nu?

/2010 articole/203_hmb_1.jpg

   Beta-hidroxi-beta-metilbutiratul sau, mai simplu, HMB este un metabolit (un produs al metabolismului) al aminoacidului esential cu catena ramificata , leucina. Multe studii au ara tat ca leucina este, de departe, cel mai potent aminoacid, luat individual, pentru inducerea sintezei proteinei in muschi. In urma cu cativa ani, cerceta torii de la Universitatea din Iowa au analizat mecanismul metabolic al leucinei si au concluzionat ca rolul atribuit este de fapt al metabolitului sa u, HMB. Cateva studii fa cute pe animale au ara tat ca HMB pare ca are un efect pozitiv la producerea de proteina .
   HMB-ul a lovit piata comerciala a suplimentelor la sfarsitul anilor 90, dar rezultatele au fost slabe. De atunci, marea majoritate a comunita tilor de culturisti a considerat HMB-ul ca un supliment costisitor, un moft mai mult. In mod curios, multi nutritionisti continua sa glorifice proprieta tile lui.

   Se spune ca HMB este un supliment cu efect anabolic. Se mai spune ca blocheaza activitatea celulara care este implicata in procesul de distrugere a proteinei. Alta teorie spune ca HMB este convertit in colesterol, care este notat la negativ datorita implica rii in bolile cardiovasculare, dar, pe de alta parte, este necesar pentru stabilitatea membranelor celulare. Studii recente, privind colesterolul, au sugerat, de asemenea, ca poate avea un efect anabolic in muschi, care, fie vorba intre noi, nu este surprinza tor de vreme ce este un precursor al tuturor steroizilor hormonali, inclusiv testosteronul.

   O teorie noua sugereaza ca HMB stabilizeaza membrana musculara a celulelor si nu permite astfel distrugerea excesiva a proteinei musculare. O alta teorie spune ca ajuta chiar la arderea gra simii prin cresterea oxida rii gra simii celulelor musculare, desi, cum se realizeaza acest lucru nu se stie.

   In ultimul studiu asupra HMB-ului, dublu-orb, controlat, 22 de ba rbati, cu varsta medie de 24 de ani, au primit ori 3 grame de HMB ori un placebo, pentru 9 sa pta mani. Ba rbatii aveau cel putin 3 ani de antrenamente. Testele de forta au inclus o repetare maxima la extensii pentru picioare, impins culcat si flexii la banca Scott. Alte teste au inclus compozitia corporala .

   Dupa 9 sa pta mani, cei care au folosit HMB au avut un plus de forta generala de 1,6%. Cand rezultatele erau luate separat pentru partea superioara si inferioara , forta picioarelor a ara tat o crestere cu 9,1%. Asadar, plusul foarte mic de forta pentru partea superioara a fost considerat nesemnificativ, la fel si sca derea in gra sime corporala . Cerceta torii au concluzionat ca HMB poate fi mai util incepa torilor, care sunt mai susceptibili la catabolism muscular, decat celor cu experienta .

Alexandru Bolborici
dupa Musclemag

articol aparut in revista Culturism&Fitness nr. 203 (8/2009)