Discuta cu prietenii tai pe forum click aici
Fiziologie/Anatomie, Antrenamente, Recuperare, Nutritie
Intreaba specialistul
Oxidul nitric, o noua sursa pentru pompare

/2010 articole/202_no_redis.jpg

   Suplimentele pe baza de oxid nitric sunt la mare cautare în lumea suplimentelor nutritive. Marea lor majoritate au la baza aminoacidul L-Arginina, care este un precursor intermediar al sintezei oxidului nitric din corp. Cåt de multa arginina este convertita în oxid nitric depinde de mai multti factori, incluzånd activitatea enzimelor. Alt factor este cåt de multa arginina este absorbita de corp. Luånd oral doze mari de arginina, se ajunge la cresterea activitatii unei enzime din ficat numita arginasa, care descompune arginina, sporindu-se absorbtia ei în sånge.
   Unele studii au demonstrat ca ai nevoie de 18 g sau mai mult pentru ca arginina sa fie eficient convertita în oxid nitric. In contrast, majoritatea dozelor care se recomanda a fi luate din suplimentele de gen contin doar 3-4 g. Dozele mai mari de arginina necesita infuzie intravenoasa pentru a evita bariera data de ficat. Daca încerci sa iei oral 12 g  sau mai mult de arginina într-o singura doza, poti avea greata. Probabil, de aceea, majoritatea suplimentelor contin doze mici.
   Alte studii au aratat ca unii culturisti care au folosind suplimente cu oxid nitric au relatat simptome care indica excesul de oxid nitric din corp. Un efect secundar tipic este scaderea tensiunii arteriale, de vreme ce oxidul nitric largeste sau dilata arterele. Dupa cum cercetatorul Richard Bloomer a indicat, nu ai vrea sa ai o eliberare brusca de oxid nitric. Cantitati în exces sunt implicate în socul septic care da, în proportie de 50%, mortalitate. Tine minte ca oxidul nitric este ca o sabie cu doua taisuri. Este un radical liber, care, atunci cånd este combinat cu peroxidul de hidrogen eliberat în urma metabolismului, devine peroxinitrat, unul dintre cei mai potenti si pagubosi radicali liberi.
   Oxidul nitric ofera si alte beneficii vitale în afara de cunoscuta dilatare a vaselor de sånge. Studiile au aratat ca oxidul nitric generat în inima este implicat în importante semnale pentru reactiile din celule. In creier, oxidul nitric regleaza transmisiile dintre neuroni. De asemenea, este implicat în eliberarea hormonilor, incluzånd aici testosteronul si hormonul de crestere. Multe boli au drept caracteristica insuficineta de oxid nitric, de exemplu diabetul, hipertensiunea arteriala si pulmonara.
   Cea mai populara metoda pentru cresterea oxidului nitric este folosirea de Viagra, care reduce presiunea sångelui. Diabeticii, care au deseori lipsa de oxid nitric, nu raspund la fel de bine la Viagra. Oxidul nitric combinat cu vitamina B12 s-a dovedit eficient în tratarea cåinilor care au cancer. Vitamina B12 „ascunde“ oxidul nitric, permitåndu-i sa penetreze si sa distruga tumorile datorita actiunilor ca radical liber.
   Arginina nu este singura substanta care duce la cresterea sintezei de oxid nitric. Un alt tip de suplimente combina L-Carnitina cu propionat si cu L-Glicina. Luånd aceasta combinatie zilnic, în doza de 4,5 g, rezulta într-o crestere cu 18% a oxidului nitric în corp. Si antioxidantii protejeaza, de asemenea, declinul prematur al oxidului nitric din sånge.
   Poate ca cea mai trecuta cu vederea metoda de crestere a oxidului nitric. care e, de asemenea, si cea mai ieftina, este sa manånci vegetale. De ce? Pentru ca vegetalele contin în mod natural nitrati si nitriti, care sunt compusii finali în metabolismul oxidului nitric. Cele mai bogate vegetale în acesti compusi sunt salata verde, spanacul, sfecla si rodiile. Alta optiune ar fi sa bem sucuri vegetale. Aceste vegetale pot fi alternativa luarii de doze mari de arginina si pentru cei care nu au suficiente enzime pentru convertirea argininei în oxid nitric.

Alexandru Bolborici
dupa Ironman

 articol aparut in revista Culturism&Fitness nr. 202 (7/2009)