Discuta cu prietenii tai pe forum click aici
Fiziologie/Anatomie, Antrenamente, Recuperare, Nutritie
Intreaba specialistul
Metoda lui Dorian Yates

/2010 articole/201_metoda_lui_Dorian_Yates.jpg

Florin Uceanu
18 titluri de campion national
 

   Ati remarcat ca pe piata sunt multe reviste lunare, dedicate culturismului si fitnessului, în timp ce alte sporturi, precum gimnastica, atletismul, canotajul, luptele, boxul, scrima etc. nu au nici macar o revista care sa apara macar o data pe an? Exceptie face fotbalul care are dedicate ziare întregi. Este adevarat ca în aceste ziare mai apar stiri despre alte sporturi, dar mai rar si mai pe scurt.
   De ce se întâmpla asta, de ce se cumpara revistele de culturism si fitness? Pur si simplu pentru ca aceste reviste sunt pline de informatii privind alimentatia si antrenamentele necesare progresului practicantilor din toate colturile tarii. Daca am publica doar rezultatele din competitii si comentarii legate de arbitraje si evolutia sportivilor de performanta pe scena de concurs, numarul cumparatorilor revistei s-ar reduce dramatic.
   Toata lumea cauta metode mai eficiente si programe mai bune de antrenament si alimentatie, informatii despre eficienta si modul de folosire a suplimentelor nutritive. Asta face ca revistele sa se vânda.
   În special, cititorii „vâneaza” informatii venite de la marii campioni pe principiul: daca ei au ajuns campioni, înseamna ca au gasit o cale, o metoda noua care, evident, s-a dovedit eficienta.
   Trebuie sa recunosc ca si eu „vânez” astfel de informatii si le testez pe cele care mi se par interesante si vin din surse autorizate. Iata o astfel de informatie pe care am cules-o recent dintr-un interviu cu Dorian Yates, cel care a câstigat Mr. Olympia de 6 ori, între 1992 si 1997, stabilind noi standarde de masivitate si fibrare în acea perioada.
   Dorian a declarat ca una din cele mai bune perioade pentru crestere musculara este imediat dupa concurs si ca el nu-si lua pauza atunci, cum faceau toti, ci tragea tare si mânca cantitati mari de concentrate proteice, timp în care ceilalti îsi luau pauza si renuntau la antrenament si la regim pentru mâncarurile pe care le exclusesera înainte de competitie: pizza, înghetata, spaghete, hamburgeri etc. Cu alte cuvinte, se relaxau, luau vacanta, iar Dorian se întorcea la sala, marea greutatile si mânca concentrate proteice. Atunci a obtinut cele mai bune progrese, zice el.
   Am aflat asta în primavara si am încercat aceasta schema de antrenament si alimentatie dupa primul concurs la care am participat anul acesta. Am marit greutatile, am adaugat zile de pauza, am dat putin drumul la calorii în sus, am mâncat cam 4 portii de Ideal Protein pe zi si am obtinut o crestere care m-a convins ca Dorian avea dreptate.
   Ideea din spatele acestei metode este ca, imediat dupa o slabire pentru concurs, care dureaza cam 2 luni, corpul e ca un burete, absoarbe si foloseste foarte eficient orice aliment pe care îl dai, tocmai pentru ca a fost privat pâna atunci de asa ceva. Asa ca, daca îi dai grasimi, absoarbe grasimi mai eficient ca oricând, daca îi dai carbohidrati, absoarbe carbohidrati mai eficient ca oricând, daca îi dai proteina, absoarbe proteina mai eficient ca oricând. Evident, e bine sa-i dai proteina. Nu e momentul deci sa opresti greutatile si sa maresti cantitatea de proteine.
   Daca nu esti implicat în competitii, poti crea aceasta situatie printr-un regim de slabire, antrenament intens si exercitii aerobice care sa dureze 6-8 saptamâni. Întrerupe apoi brusc exercitiile aerobice, mareste usor cantitatea de mâncare, dubleaza sau tripleaza numarul de portii de concentrat proteic, adauga 1-2 zile de pauza în plus si, în urmatoarele 2-3 saptamâni, vei obtine cresteri musculare rapide.
   Am avut încredere în metoda lui Dorian Yates înca din momentul când am citit-o pentru ca el e retras de mult din competitii si nu mai are niciun motiv sa tina pentru el secretele folosite în cariera. Am testat-o si v-o recomand la rândul meu.

articol aparut in revista Culturism&Fitness nr. 201 (6/2009)